Vi fokuserar på symptom
Oftast fokuserar vi inte på en grundläggande problematiken som våra kunder har (på grund av att vi många gånger är för dåligt insatta i deras affär). Vi fokuserar istället på symptomen som uppstår på grund av det grundläggande problemet.
Inte tillräckligt för att kunden ska bry sig
Resultatet blir då att kunden upplever det som en kul produkt eller tjänst - men inte avgörande eller viktig. Det brinner helt enkelt inte tillräckligt mycket för att kunden ska bry sig på riktigt om det du säljer.
Det är först när vi kommer in på den riktiga problembilden som kunden känner att vi löser riktiga problem åt dem. Då blir det som vi säljer relevant på riktigt.
Lär dig att skapa en känsla av “vi-behöver-detta-nu” istället för att fokusera på symptomen och vara irrelevant!
Innehåll:
- Att hitta kundens riktiga problembild
- Att formulera problembilden på rätt sätt
Om Oliver Lopez
Oliver är föreläsare och grundare av Structsales. Med över 20 års erfarenhet som säljare, säljchef och företagare har han en djup förståelse för transformationen från hur företag gjorde affärer tidigare och hur företag gör idag.